„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do
wiedzy”
Ponadregionalny Projekt Edukacyjny współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” –III edycja. Głównym celem Projektu było wdrażanie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywało się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewniło uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwiło działania we wszystkich dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kompetencji kluczowych, a szczególnie: językowej, matematyczno-przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, matematyczno- przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, komunikacyjno-informacyjnej oraz społecznej. Zgodnie z ogólną tezą Howarda Gardnera, każdy człowiek ma wiele stosunkowo odrębnych inteligencji: językową, ruchową, matematyczno- logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną. Poszczególne typy inteligencji są w różnym stopniu rozwinięte i tworzą wspólnie indywidualny profil inteligencji. Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdy jej rodzaj może być modyfikowany i ciągle rozwijany. Służy temu odpowiednia stymulacja, właściwa organizacja środowiska rozwoju oraz wykorzystywanie szerokiego spektrum możliwości dzieci. Określenie profilu inteligencji i dostrzeżenie zachodzących w nim zmian umożliwiło określenie „mocnych” i „słabych” stron dzieci, co sprzyjało indywidualizacji i nawiązywaniu wzajemnych kontaktów. Zorganizowanie w ramach Projektu bogatego środowiska edukacyjnego oraz wykorzystywanie metod nauczania- uczenia się właściwych dla danego profilu inteligencji, stwarzały warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka, kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę- warunki do osiągania sukcesów. W klasie panuje bardzo dobra atmosfera –uczniowie spontanicznie sobie pomagają, pocieszają, troszczą się o siebie, wykazują cierpliwość i zrozumienie dla siebie nawzajem. Brak jest widocznych konfliktów. Nie obserwuje się efektu odrzucenia. Będziemy pielęgnować i wzmacniać te więzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci nieśmiałe, niepewne siebie, zamknięte. Przy tak stawianych przed uczniami zadaniach wiele korzyści w sferze społecznej, interpersonalnej mogą czerpać dzieci nie mające takich trudności i oporów. Dobra współpraca z nauczycielami i kontakt z dziećmi z innych klas przepełniają optymizmem i nadzieją na sukces pedagogiczny i wychowawczy. Sprzyjają temu wspólnie organizowane imprezy i wycieczki. W ramach realizacji Projektu dzieci wzięły udział w wycieczce do Rezerwatu Modrzewia Polskiego w Trębaczowie, Arboretum i Alpinarium w Rogowie.
Udział uczniów w Projekcie umożliwił im działanie we wszystkich dziedzinach aktywności prowadząc do rozwoju kompetencji „mocnych” i „słabych” stron. Świadomy wybór dotyczący rozwoju aktywności lub kierowany przez nauczyciela w kilku przypadkach wpłynął na zmianę profilu inteligencji.
Uczniowie mogli współpracować w grupie lub samodzielnie podejmować działania, co podniosło poziom kompetencji społecznej, pozwoliło na przełamanie nieśmiałości oraz pokonanie barier w komunikacji. Poszerzyli zasób słownictwa, potrafią mówić na temat otaczającej przyrody, dokonać samooceny, wyrażać myśli w formie dłuższych wypowiedzi. Rozwinęli wszystkie kompetencje a w szczególności przyrodniczą. Z wielką radością uczestniczyli w zajęciach ruchowych i muzycznych wspierając rozwój koordynacji ruchowej, zręczności i sprawności fizycznej, zainteresowania ekspresją muzyczną. Rozwinęły swoją wrażliwość na otaczającą przyrodę, uczyły się dostrzegać jej piękno oraz konieczność szanowania i ochrony jej na co dzień. Kształtowały emocjonalny stosunek do otaczającego środowiska i doświadczyły tego w praktyce. Odczuli również, że mogą być dla innych wzorem do naśladowania, co bardzo zmotywowało ich do dalszej, aktywnej pracy. Rodzice i inni dorośli z którymi zetknęli się uczniowie uczestniczący w Projekcie zauważyli, że dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Są one bowiem doskonałymi obserwatorami tego wszystkiego, co wokół nich się dzieje. Są spontaniczne i ciekawe świata, mogą jeszcze wiele zmienić i ocalić a w przyszłości żyć i oddychać świeżym powietrzem.
Dzieci zaprezentowały inscenizację słowno-muzyczną, pt. „Jaś i Małgosia”, w której identyfikują się z problemami przyrody- stając się jej cząstką promują postawy proekologiczne. Dzieci i rodzice bardzo zaangażowali się w występ i przygotowania dekoracji oraz wspólnego poczęstunku.
Dzięki udziałowi w Projekcie poznałam lepiej swoich wychowanków, dostrzegłam specyfikę i zróżnicowanie ich potrzeb i możliwości dzięki czemu łatwiej mi będzie zatroszczyć się o optymalny rozwój swoich uczniów. Zdobyte doświadczenia pomogą mi lepiej ich zrozumieć, a zatem również i ocena ich umiejętności i wiedzy będzie bardziej wyważona i osadzona w realiach rzeczywistości edukacyjnej. Praca ta przyniosła mi satysfakcję, a dzieciom radość i niezapomniane doświadczenie wiedzy- mówi Pani Halina Tokarska
Opracowały: Halina Tokarska, Karolina Jaźwiec
Matematyczna rywalizacja w Zespole Szkół w Sadkowicach
W dniu 06.06 2011r. 11 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Janusz Korczaka w Zespole Szkół w Sadkowicach rywalizowało w Szkolnym Konkursie Matematycznym zorganizowanym przez panią Barbarę Wiktorek i panią Halinę Pruszczyk. Brało w nim udział 4 uczniów z kl. VI a, 3 z kl. VI b, 3 z kl. V a i 1 z kl. V b. Uczniowie mieli do rozwiązania 6 zadań tekstowych w czasie 45 minut i mogli w sumie maksymalnie zdobyć 25 punktów.
Najlepsze wyniki osiągnęli:
Gratulujemy nagrodzonym, a wszystkim życzymy dalszych sukcesów.
Szlakiem historii i legend Warszawy
Dn. 17.06.2011r. grupa przedszkolna wraz ze swoją wychowawczynią Beatą Korzycką, która pełniła funkcję kierownika wycieczki, opiekunami: Agnieszką Tulin, Iloną Mleczarek, klasą Ia z wychowawcą Anną Majewską oraz kochanymi rodzicami odbyli ciekawą wycieczkę do Warszawy. Celem wycieczki było zwiedzanie Starego i Nowego Miasta, ZOO, Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki. Dzieci mogły poznać i utrwalić wiadomości dotyczące historii i legend Warszawy. Zapoznać się z życiem zwierząt mieszkających w zoo. Przeprowadzić doświadczenie dotyczące fizyki, poznać historię powstania węgla, a także przenieść się w odległe czasy oglądając i wysłuchując historii urządzeń gospodarstwa domowego, podziwiając pojazdy z lat 70 i 80. Atrakcją zarówno dla dzieci jak i dorosłych były przepiękne, nowo wybudowane fontanny, które swoimi różnymi ,,wybuchami” wody wzbudzały ogromne wrażenie.
Wycieczka była zorganizowana przy współpracy Biura ,,Fundatur” pilotowała ją pani Dorotka, a po Warszawie oprowadzała nas p. Kasia – przewodnik warszawski.
W trakcie wycieczki dzieci mogły zregenerować siły spożywając smaczny obiad w restauracji żydowskiej. Czas upływał nam bardzo szybko. Wszyscy zmęczeni, ale weseli wracali do domu. Po drodze można było prezentować swoje umiejętności wokalne, recytatorskie i umysłowe. Dzieci i rodzice chętnie brali udział we wszystkich konkursach organizowanych podczas podróży. Taka lekcja historii wszystkim na długo pozostanie w pamięci. Wszystko zostało uwiecznione na zdjęciach.
Więcej zdjęc w galerii.
Wycieczka 5,6 – latków do Warszawy
W dniu 7 czerwca 2011 roku 5, 6 – latki i ich rodzice z Przedszkola w Sadkowicach oraz grupa dzieci z Przedszkola w Trębaczewie wraz z wychowawczyniami: Emilią Rochmińską, Sylwią Świstak i opiekunkami: Iloną Mleczarek, Angeliką Przybyłkiewicz wyruszyły, w poszukiwaniu przygody, na wycieczkę do Warszawy. Program imprezy był bardzo ciekawy: zwiedzanie ZOO, spektakl „Nieznośne słoniątko” w teatrze lalek Guliwer oraz spacer po Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie.
Zaczęło się pechowo: autokary przyjechały z opóźnieniem, potem kierowca zabłądził w Warszawie i pobyt w ZOO skrócił się o godzinę ale co tam – do teatru zdążyliśmy. W drodze do Powsina dzieci i dorośli zjedli posiłek w Mc Donaldzie, znalazł się też czas na zabawę na zjeżdżalni. W Ogrodzie Botanicznym dzieciom najbardziej podobała się kolekcja roślin górskich wśród kamieni i skał, po których można było się wspinać oraz kamienna ścieżka przez staw pełen wodnych roślin, ryb i ślimaków. Szkoda, że szklarnie z roślinami tropikalnymi były już zamknięte. Najważniejszy jest fakt, że wycieczka bardzo podobała się dzieciom. Koszt przejazdu autokarów pokryła Gminna Komisja rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sadkowicach.
Bezpieczne wakacje
W związku ze zbliżającym się okresem wakacyjnym w dn. 15.06.2011r. w Zespole Szkół odbyło się spotkanie z funkcjonariuszami policji z Komendy w Białej Rawskiej. Spotkanie zostało podzielone na trzy grupy: gimnazjum, klasy II - VI szkoły podstawowej, klasy I i grupy przedszkolne. Policyjne rady, dotyczące bezpiecznych wakacji, to główny cel spotkania.
Policjanci powiedzieli jak bezpiecznie wypoczywać w okresie wakacyjnym, by nie paść ofiarą przestępstwa , jak właściwie postępować, aby uchronić się przed następstwami nieszczęśliwych wypadków. Omówiono zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą: korzystanie z kąpielisk strzeżonych, pływanie tylko pod nadzorem osób dorosłych, słuchanie poleceń ratowników. W czasie spotkania policjanci przekazali także uczniom podstawową wiedzę na temat ruchu drogowego. Przypomnieli o zasadach poruszania się pieszych oraz rowerzystów po drogach publicznych, a także numery alarmowe i wyjaśnili kiedy i w jaki sposób z nich skorzystać.
Dla grup przedszkolnych i klas I szkoły podstawowej dodatkową atrakcją było obejrzenie radiowozu policyjnego. Uczniowie byli zachwyceni i pełni wrażeń. Ta wizyta z pewnością na długo pozostanie w ich pamięci.
Więcej zdjęć w galerii.