Biuletyn Informacji PublicznejGmina SadkowiceKuratorium Oświaty w ŁodziMinisterstwo Edukacji Narodowejbaner
Dzisiaj jest: czwartek, 1 maja 2025 r. Do końca roku szkolnego: 57 dni.

 

„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do

wiedzy”

 

Ponadregionalny Projekt Edukacyjny współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” –III edycja. Głównym celem Projektu było wdrażanie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywało się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewniło uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwiło działania we wszystkich dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kompetencji kluczowych, a szczególnie: językowej, matematyczno-przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, matematyczno- przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, komunikacyjno-informacyjnej oraz społecznej. Zgodnie z ogólną tezą Howarda Gardnera, każdy człowiek ma wiele stosunkowo odrębnych inteligencji: językową, ruchową, matematyczno- logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną. Poszczególne typy inteligencji są w różnym stopniu rozwinięte i tworzą wspólnie indywidualny profil inteligencji. Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdy jej rodzaj może być modyfikowany i ciągle rozwijany. Służy temu odpowiednia stymulacja, właściwa organizacja środowiska rozwoju oraz wykorzystywanie szerokiego spektrum możliwości dzieci. Określenie profilu inteligencji i dostrzeżenie zachodzących w nim zmian umożliwiło określenie „mocnych” i „słabych” stron dzieci, co sprzyjało indywidualizacji i nawiązywaniu wzajemnych kontaktów. Zorganizowanie w ramach Projektu bogatego środowiska edukacyjnego oraz wykorzystywanie metod nauczania- uczenia się właściwych dla danego profilu inteligencji, stwarzały warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka, kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę- warunki do osiągania sukcesów.  W klasie panuje bardzo dobra atmosfera –uczniowie spontanicznie sobie pomagają, pocieszają, troszczą się o siebie, wykazują cierpliwość i zrozumienie dla siebie nawzajem. Brak jest widocznych konfliktów. Nie obserwuje się efektu odrzucenia. Będziemy pielęgnować i wzmacniać te więzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci nieśmiałe, niepewne siebie, zamknięte. Przy tak stawianych przed uczniami zadaniach wiele korzyści w sferze społecznej, interpersonalnej mogą czerpać dzieci nie mające takich trudności i oporów. Dobra współpraca z nauczycielami i kontakt z dziećmi z innych klas przepełniają optymizmem i nadzieją na sukces pedagogiczny i wychowawczy. Sprzyjają temu wspólnie organizowane imprezy i wycieczki. W ramach realizacji Projektu dzieci wzięły udział w wycieczce do Rezerwatu Modrzewia Polskiego w Trębaczowie, Arboretum i Alpinarium w Rogowie.

Udział uczniów w Projekcie umożliwił im działanie we wszystkich dziedzinach aktywności prowadząc do rozwoju kompetencji „mocnych” i „słabych” stron. Świadomy wybór dotyczący rozwoju aktywności lub kierowany przez nauczyciela w kilku przypadkach wpłynął na zmianę profilu inteligencji.

Uczniowie mogli współpracować w grupie lub samodzielnie podejmować działania, co podniosło poziom kompetencji społecznej, pozwoliło na przełamanie nieśmiałości oraz pokonanie barier w komunikacji. Poszerzyli zasób słownictwa, potrafią mówić na temat otaczającej przyrody, dokonać samooceny, wyrażać myśli w formie dłuższych wypowiedzi. Rozwinęli wszystkie kompetencje a w szczególności przyrodniczą. Z wielką radością uczestniczyli w zajęciach ruchowych i muzycznych wspierając rozwój koordynacji ruchowej, zręczności i sprawności fizycznej, zainteresowania ekspresją muzyczną. Rozwinęły swoją wrażliwość na otaczającą przyrodę, uczyły się dostrzegać jej piękno oraz konieczność szanowania i ochrony jej na co dzień. Kształtowały emocjonalny stosunek do otaczającego środowiska i doświadczyły tego w praktyce. Odczuli również, że mogą być dla innych wzorem do naśladowania, co bardzo zmotywowało ich do dalszej, aktywnej pracy. Rodzice i inni dorośli z którymi zetknęli się uczniowie uczestniczący w Projekcie zauważyli, że dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Są one bowiem doskonałymi obserwatorami tego wszystkiego, co wokół nich się dzieje. Są spontaniczne i ciekawe świata, mogą jeszcze wiele zmienić i ocalić a w przyszłości żyć i oddychać świeżym powietrzem.

Dzieci zaprezentowały inscenizację słowno-muzyczną, pt. „Jaś i Małgosia”, w której identyfikują się z problemami przyrody- stając się jej cząstką  promują postawy proekologiczne. Dzieci i rodzice bardzo zaangażowali się w występ i przygotowania dekoracji oraz wspólnego poczęstunku.

Dzięki udziałowi w Projekcie poznałam lepiej swoich wychowanków, dostrzegłam specyfikę i zróżnicowanie ich potrzeb i możliwości dzięki czemu łatwiej mi będzie zatroszczyć się o optymalny rozwój swoich uczniów. Zdobyte doświadczenia pomogą mi lepiej ich zrozumieć, a zatem również i ocena ich umiejętności i wiedzy będzie bardziej wyważona i osadzona w realiach rzeczywistości edukacyjnej. Praca ta przyniosła mi satysfakcję, a dzieciom radość i niezapomniane doświadczenie wiedzy- mówi Pani Halina Tokarska

 

                             Opracowały: Halina Tokarska, Karolina Jaźwiec


autor informacji: Ilona Mleczarek
data publikacji: 2011-06-29 14:31:58
Copyright © 2009 Zespół Szkół w Sadkowicach, Sadkowice 128, 96-206 Sadkowice, woj. łódzkie
tel./fax: 0468156168 e-mail: Włącz obsługę JavaScript w przeglądarce  strona internetowa: www.zssadkowice.pl
Ta strona używa mechanizmu cookies. Informacje na ten temat dostępne są w Polityce prywatności.
Kontynuując korzystanie ze strony zgadzasz się na działanie mechanizmu cookies.